Logo Stibygg med grå bakgrunn

Anbefalte retningslinjer for ansvar og sikkerhet ved tilrettelagte sykkelaktiviteter

En sikkerhetsveileder fra Stibygg

Terrengsykling er en raskt voksende aktivitet i Norge, med stadig flere terrengsykkelanlegg. Selv om sporten alltid vil innebære en viss risiko for skader, er det viktig at tilretteleggerne tar ansvar for å minimere denne risikoen så langt det er mulig.

Hvem har ansvaret for sikkerheten ved et terrengsykkelanlegg? 

Ansvarlig tilrettelegger er ifølge loven grunnleggende ansvarlig for at forbrukerens sikkerhet er ivaretatt på en forsvarlig måte i alle former for tilrettelagte terrengsykkelanlegg, uavhengig av størrelse og organisasjonsform for anlegget eller stien. Med ansvarlig tilrettelegger menes den personen/organisasjonen som har tilrettelagt og eier en aktivitet for sykling, uavhengig av om det er kommersielt eller dugnadsbasert.

Sikkerhetsarbeidet  

Veilederen fra Stibygg gir en trinnvis gjennomgang av hva en juridisk ansvarlig for et terrengsykkelanlegg bør ha på plass for å sikre et trygt og sikkert anlegg. I de følgende underoverskriftene får du en forenklet innsikt i innholdet i de tre trinnene: risikovurdering, sikkerhetsarbeid i praksis og beredskap.

Risikovurdering 

Første skritt i godt sikkerhetsarbeid er å gjennomføre en risikoanalyse. Ved å utføre en grundig analyse av risikoene i terrengsykkelanlegget får den ansvarlige et klart bilde av hvilke farer syklistene kan møte. Det finnes flere metoder for risikoanalyser, men hovedformålet er alltid å identifisere potensielle farer, vurdere deres alvorlighetsgrad og avgjøre hvilke som krever tiltak. Det er essensielt å følge opp de punktene som anses som for risikofylte, og iverksette egnede risikoreduserende tiltak.

Sikkerhetsarbeid i praksis 

Det mest grunnleggende tiltaket for å sikre et terrengsykkelanlegg er å gi syklistene tydelig og tilstrekkelig informasjon. Dette innebærer korrekt gradering av løypene, tydelig skilting og merking av stiene, samt oppsetting av informasjons- og varselskilt.

De fleste terrengsykkelanlegg krever også fysiske sikringstiltak basert på risikoanalysen. Som tidligere nevnt vil terrengsykling alltid innebære en viss risiko, og naturlige elementer som trær og steiner vil alltid finnes i et terrengsykkelanlegg. Likevel, hvis aktiviteten involverer uforutsette elementer eller andre forhold som øker risikoen, bør fysiske sikringstiltak iverksettes, som for eksempel å rydde vegetasjon for å forbedre sikt, sikre sti-/veikryss eller sette opp sikkerhetsnett eller polstingsmatter.

Ulike typer aktiviteter og stier krever forskjellige nivåer av kontroll og vedlikehold, men som ansvarlig tilrettelegger må man alltid ha en plan for å ivareta sikkerheten og kvaliteten. Dette innebærer både en sikringsplan og en vedlikeholdsplan, hvor faktorer som grunnforhold, helningsgrad, vær, jordsmonn, byggekvalitet, bruksmønster og bruksvolum påvirker behovet for vedlikehold. 

Basert på risikoanalyser bør det utarbeides en vedlikeholdsplan som angir hyppighet og metode for vedlikehold, som kan utføres av enten frivillige eller profesjonelle. Det er avgjørende at vedlikeholdet opprettholder et sikkerhetsmessig forsvarlig nivå, og at tilrettelegger dokumenterer periodisk kontroll og vedlikehold for hver aktivitet.

Beredskap 

Som ansvarlig tilrettelegger for terrengsykling må man forvente at personskader kan oppstå. Det er derfor viktig å være forberedt på å håndtere skader for å sikre at syklistene føler seg ivaretatt. Dette innebærer å ha et førstehjelpsopplegg med utstyr tilpasset lokale forhold og trafikkmønster. I tillegg er skaderapportering en viktig del av sikkerhetsarbeidet. Ved å dokumentere og analysere skader kan man lettere identifisere hvor og hvorfor ulykker skjer, noe som hjelper i vurderingen og forbedringen av sikkerhetstiltak og vedlikehold.

Les mer 

Last ned veilederen fra "Last ned eksternt"-boksen til høyre, for å lese den i sin helhet. 

Referanser

Informasjonen i denne teksten tar utgangspunkt i veilederen Anbefalte retningslinjer for ansvar og sikkerhet ved tilrettelagte sykkelaktiviteter publisert på stibygg.no i 2024.