Bilde av huset på banen med aktivitet på fotballbanen foran og flerbrukshallen på venstre side.
Fasade av klubbhus med terrasser ut mot fotballbanen.
Fasade på baksiden av huset, her ser man gatekunst og inngangsdøren med tekst "Huset på banen"
bilde av gamingplasser med pc og soler, med vindu inn til det andre spillromet
Bilde av gaminplasser intill vegg. Rommet har svart tema med rød logo på veggen.
Bilde av gang med dør inn til HC do og dør til spillrom. Døren inn til spillrommet er gul, dette symboliserer at det er et rom for aktivitet..
Bilde av gamingrom med stort møtebord i midten mellom to rekker med gamingplasser.
Bilde av kjøkkekrok i oppholdsrom, man ser diverse bord og tv-skjerm på veggen.
Bilde av oppholdsrom med diverse sitteplasser og utsikt til fotballbanen.
Bilde av kioskautomat, spillkrok, spisebord og sofaer på oppholdsrommet.
bilde av spillkrok i bydelsrommet med to sakkosekker, krakker, tv og playstation.
Bilde av sofakrok og hengestoler i oppholdsrommet med utsikt til fotballbanen.
Bilde av hyggekrok i oppholdsrom/bydelsrom med hengestoler og sitteplasser.
Bilde av storsal med tre langbord, i enden av rommet er det også et bord med mat og bilder av tidligere klubbmedlemmer
Bilde av storsal med tre langbord og lerret
Bilde av terasse ut mot fotballbanen med platting og bord i 2 etg.
Bilde av gang med toaletter.
Bilde av et lite kontor med pult og stol.
Bilde av folkeveggen, veggen hvor enkeltpersoner eller bedrifter har kjøpt hver sin murstein og klubben har markert murstein med navn.

"Huset på banen"

Lokalsamfunnets møteplass med brukermedvirkning som suksessoppskrift!

Huset på banen er akkurat dét det heter - et hus på Øren fotballbane. Klubbhuset har blitt lokalsamfunnets nye knutepunkt hvor Drammens ballklubb har klart å lage et anlegg som også fungerer som møteplass for befolkningen utenfor den tradisjonelle organiserte idretten. I denne artikkelen kan du lese hvordan!

Anlegget er anbefalt av Viken idrettskrets.

Bakgrunn

Drammens Ballklubb (DBK) er en nærmiljøklubb som rekrutterer medlemmer fra Øren og omkringliggende bydeler. Klubben ble etablert i 1909 og er en breddeklubb hvor alle som vil er velkommen, med mål om å ha så mange som mulig, lengst mulig, med i idretten.

Basert på mange samtidige aktiviteter i det gamle klubbhuset, så DBK at det var behov og rom for å utvide klubbhuset og satse på dette som et bydelshus. DBK hadde allerede aktiviteter for barnehager, skoler og godt voksne gjennom modellen Aktive Lokalsamfunn.

DBK ønsket å utvide tilbudet av offentlige møteplasser i nærmiljøet gjennom at en ny del av klubbhuset kunne fungere som et bydelshus. Uten krav om noen organisert aktivitet, men hvor det er mulig å bare slappe av og være med venner og bekjente. Dette uten press om å måtte kjøpe noe, men også ha muligheten om noen måtte ønsker det. Målet var å skape et bydelshus hvor mennesker i alle aldre og livssituasjoner føler fellesskap og synes det er trygt og godt å møtes. I tillegg ønsket klubben at bydelshuset skulle ha et lignende konsept som et “Meråpent bibliotek” der alle har tilgang, også utenom betjent åpningstid, f.eks. med sitt medlemskort.

Aktive lokalsamfunn

Klubbhuset er bygget i forbindelse med prosjektet Aktive lokalsamfunn, en lokalmiljøsatsing i samarbeid med Viken idrettskrets, idrettsråd og idrettslag. Etter kommunesammenslåingen fikk lokalsamfunnsutvalg en viktig rolle for å sikre aktivitet og møteplasser ute i kommunedelene. Dette er nærmiljøer hvor skolen, idrettslaget, FAU og andre frivillige organisasjoner legger til rette for bevegelsesglede, sosiale fellesskap, gjerne på tvers av generasjoner. I idrettslagene innebærer dette blant annet å ta i bruk unge ledere som tilretteleggere.

Gjennom Aktive lokalsamfunn tilbyr Drammens diverse fritidsaktiviteter til barn og unge:

  • IFO (Idrettsfritidsordning)
  • UFO (Ungdomsfritidsordning)
  • Fysak (fysisk aktivitet i skolen)
  • Sommercamp
  • RS Ung seilas
  • Kameratgården (e-sport)
  • Idrett for alle (arrangement på Bragernes torg)

Idrettsfritidsordning - IFO

Drammens BK driver Idrettsfritidsordning etter skoletid på Ballklubbhuset. Idrettsfritidsordning (IFO) er en variant av skolefritidsordningen som tilbys barn i 2.-5. klasse på barneskolen (SFO), og har organisert fysisk aktivitet i stedet for fri lek, kurs i maling, sjakk, museumsbesøk osv. Barna blir hentet etter skolen og kjørt til idrettsanlegget, hvor de i store deler av tiden utøver fysisk aktivitet. Fritidsordningen kan omfatte én idrett eller flere ulike idrettsaktiviteter.

E-sport

Drammens BK har også startet Norges første E-sport lag med utspring i en idrettsklubb. E-sport er videospill i en formalisert form for konkurranse. All sportslig aktivitet benytter datamaskiner knyttet i nettverk. Gjennom e-sport kan man både konkurrere mot og med andre mennesker, men også datamaskiner kan fungere som direkte deltakere i spillet.

At DBK har satset på Huset på banen som en møteplass, også for de utenfor den tradisjonelle organiserte idretten, har gitt synlige effekter. Klubben forteller at deres tilbud om organisert og egenorganisert e-sport har ført til økt medlemsmasse. Den økte medlemsmassen har også ført til flere frivillige i idrettslaget. Frivillige de aldri ville fått tilegnet seg gjennom den mer tradisjonelle organiserte idretten.

Anlegget

Huset på banen er akkurat dét det heter - et hus ved sidelinjen av Ørenbanen. Huset er en utvidelse av det gamle klubbhuset og er plassert mellom det gamle klubbhuset og Øren flerbrukshall, med Øren barneskole som nærmeste nabo. Både barneskolen og lokale barnehager har aktivitet på klubbhuset flere dager i uken. Klubbhuset er også universelt utformet.

DBKs klubbhus består av:

  • E-sport rom
  • Oppholdsrom/bydelsrom
  • Kontorer
  • Møterom
  • Terrasser med utsikt over banen
  • Storsal
  • Peisestue
  • Garderober

Anlegget er også koblet til flerbrukshallen hvor man har tilgang til idrettshall, motorikkrom og styrkerom.

E-sporten har fått egne lokaler i klubbhuset. Her er det to rom med en rekke gaming-stasjoner. Romene har også et stort møtebord mellom skjermene, dette gjør at e-sport rommene også kan brukes til møtelokaler når det ikke er i aktivitet.

bilde av gamingplasser med pc og soler, med vindu inn til det andre spillromet
Klubbhuset har to gamingrom utstyrt med mange gamingplasser og er det første idrettslaget som tilbyr organisert e-sport. Foto: Gode idrettsanlegg

Bydelsrommet består av kjøkken, gaming-hjørne, kioskautomat og diverse sosiale soner. Fargevalg og interiør er «utypisk» det tradisjonelle klubbhuset og basert på medvirkning av ungdom. Rommene utfyller den eldre delen av klubbhuset i stedet for å erstatte den og dette gir muligheter for økt aktivitet og mindre utfordringer ved store behov for lokaler samtidig.

Bilde av kioskautomat, spillkrok, spisebord og sofaer på oppholdsrommet.
I bydelsrommet finner man diverse sosiale soner, både spisebord/gruppebord, gamingkrok, sofaer og hengestoler.

For driften av aktivitet merker klubben at det naturligvis er stor forskjell fra 2 til 6 møterom. Mange flere lag og gruppestyrer holder nå møter på klubbhuset i stedet for hjemme. Det gjør at det er aktivitet på huset til sent på kveld og mange flere møtes på tvers av klubben. Drammens ballklubb påpeker at dette gjør noe med kulturen på tvers av idretter i hele klubben.

Anleggets tekniske løsninger

Anlegget er en stålkonstruksjon med betong hulldekkelementer i etasjeskiller. Innendørs er de bindingsverk av tre med gipsbelagte overflater. Fasaden er kledd med murstein identisk til den eldre delen av klubbhuset og deler av nærliggende skolebygg. Ellers er fargevalg av rom og interiør nøye gjennomgått og konsultert, noe man kan lese mer om under prosessen. For DBK var det viktig at klubbhuset skulle oppleves som et «hjem utenfor hjemmet. For å gjøre dette er gulvet belagt med Bolonteppe og hele huset er skofri sone.

Strømregulering

Anlegget har elektrisk oppvarming og smartstyring på det elektriske anlegget. Grunnet store vindusflater var det ikke plass til panelovner ved lysåpningene. Alle varmepaneler er derfor plassert i himlingen, noe idrettslaget foreløpig er fornøyd med. Oppvarmingen skjer primært gjennom varmeplanene og ventilasjonsanlegget. Påkobling på eksisterende sentralvarmeanlegg og gulvvarme ble vurdert, men kostet for mye å installere.
 

Bilde av taket i oppholdsrommet hvor de blanke platene er varmepaneler.
De blanke platene er varmepaneler og ett alternativ til gulvvarme. Foto: Gode idrettsanlegg.

Denne sommeren (2024) har idrettslaget investert i «Safety» et system mot Norpol som skal bidra til å spare strømkostnader. Safety-systemet gir tilbakemelding til anlegget om å regulere varmen etter pris og estimert nivå. Dette skjer gjennom en HAN-adapter som settes inn i hovedstrømskap. Videre reguleres temperaturen gjennom en Ipad på møterom som forteller alle smartkomponenter (temperaturregulerende) hvilke grad de bør reguleres til. Foreløpig kjenner ikke idrettslaget til effekten av installeringen, men det er foreløpig estimert at DKB vil spare 10 000 kr i året på reguleringen. Selve systemet kostet 30 000 kr.

Bilde av tv og en ipad på veggen på ett av møterommene.
Ipaden på det ene møterommet regulerer temperaturen basert på estimert behov og strømpriser. Foto: Gode idrettsanlegg.

Tilgjengelighet gjennom låsesystem for medlemmer

Tilgjengelighet har vært noe av det som har vært nøkkelen for DBK i dette prosjektet. Klubben har valgt en løsning der alle medlemmer over 18 år har tilgang til klubbhuset gjennom et app-basert-låsesystem. Klubben bruker nøkkelsystemet til Rubic, som er koblet til medlemsportalsystemet og NIFs klubbadmin.

Inlet kobler Rubic sammen med digitale låser. Da kan medlemmer åpne døra til idrettshallen, treningssenter eller klubbhuset rett fra Rubic Connect appen. Det betyr at du aldri mer trenger å styre med nøkkelkort.

Les om hvordan Inlet og Rubic samarbeidet med Drammens Ballklubb for å forenkle driften på Rubics nettsider  

Prosessen

I flere tidligere prosjekter har Drammens ballklubb benyttet seg av elevrådet ved Børresens ungdomsskole for å få best mulig innblikk i ungdommens ønsker. Ved utvikling av Huset på banen gjorde klubben en enda tyngre prosess med å arrangere workshop i 2020. Gjennom hele prosjektet har det også vært tett dialog med Viken idrettskrets.

Klubben fikk videre hjelp fra Prospeta-stiftelsen, en pro bono organisasjon som gir bort gratis kompetanse til ideelle organisasjoner og sosiale entreprenører i en avgrenset periode. I DKBs tilfelle hjalp Prospeta med prosjektutvikling og brukermedvirkningsprosessen.

Dette var utgangspunktet for Prospetas oppdrag i DKB:

  • Brukergruppe: I utgangspunktet alle beboere i området Øren og omkringliggende bydeler. Etter innspill fra DBK ble oppdraget konsentrert mot målgruppen 13 til 19 år. Både ungdom som bor i nærområdet, medlemmer og de som ikke nødvendigvis er tilknyttet DBK fra før av.
  • Overordnede ønsker fra DBK:
    • Lignende konseptet til “Meråpent Bibliotek”.
    • En åpen og inkluderende arena - for alle - til “alle tider på døgnet” (07-23).
    • Kreativ utfoldelse

DKB-metoden

I dette prosjektet ble det brukt en tilpasset metodetilnærming heretter kalt “DBK- metoden”. Prospetas prosjektteam har brukt tid på å finne riktig verktøy slik at DBK kan lære adaptere metoden til senere prosjekter. Den tilpassede metoden er basert på flere verktøy som blir presentert nedenfor.

Tjenestedesign er en metode og et tankesett for å utvikle brukerrettede og helhetlige tjenester, samt å få organisasjoner til å sette brukeren i sentrum. Ved bruk av denne metoden har Prospeta og DKB engasjert enkelte brukere (medlemmer av DBK) til å bistå i prosessen om å utvikle konsepter vi mener vil være verdifulle for fremtiden.

Tjenestedesign metodikken kan forklares gjennom fire faser. Dette er ingen fasit eller streng mal, og fasene “glir litt” inni hverandre. Det betyr at man går frem og tilbake mellom de ulike fasene ved behov. I dette prosjektet har Prospeta valgt å konkret vise hvordan hver fase kan gjennomføres med spesifikke metoder og verktøy.

Fase 1: Innsikt

Denne fasen handler om å identifisere brukeren eller brukerne (også kalt målgruppe). Hvem er det egentlig som skal benytte seg av tilbudene, og hvem ønsker vi å fokusere på? Denne fasen handler om å innhente informasjon om brukerne og identifisere deres behov.

Behovene skal kunne forklares i enkelhet, men kan være både praktiske og emosjonelle. I workshop gjennomført med Elevrådet på Børresen Ungdomsskole kom det frem følgende utsagn: «Behov for å ha et fysisk sted å treffe venner utenfor hjemmet og skole», eller «Behov for å møte likesinnede mennesker og danne meningsfulle relasjoner». To sider av samme sak? Kanskje, men ikke nødvendigvis. Disse utsagnene ble utgangspunktet for prosjektteamets innsiktsfase. Denne fasen er viktig fordi løsning og konsept skal bygge på reelle behov.

Fase 2: Definering og hypoteser

Denne delen handler om å velge ut de brukerbehovene man synes er viktigst å fokusere på. Det vil si at man fokuserer på noe, og lar noe annet være. Dette kan være utfordrende, og en del av å begrense/spisse prosjektet. I denne fasen omformulerer man gjerne behovene til designspørsmål/hypoteser.

Eksempel: Behovet «fysisk sted å treffe venner utenfor hjemmet og skole», vil da kunne lyde som «Hvordan kan DBKs lokaler bli et attraktivt sted for brukeren å treffe venner?»

Det er en rekke øvelser man kan gjøre for å avstemme og avgrense hvilke behov og design spørsmål man går videre med. Et behov kan gjerne ha flere designspørsmål/hypoteser.

Innhold i denne fasen kan typisk være oppgaver og verktøy relatert til:

  • Forståelse av brukerens behov
  • Valg av en eller flere målgrupper, hvilken målgruppe er «viktigst» å fokusere på i første omgang?
  • Utforming av hypoteser (sitter man med noen antakelser på forhånd man ønsker å få bekreftet / avkreftet?)
  • Prioritering av øvelser. F. eks avstemning, evt. diskusjon

Fase 3: Idé og konseptutvikling

Dette er den fasen som kanskje er morsomst. Det er ganske enkelt å hoppe til denne fasen med én gang, allerede ved prosjektoppstart er det spennende å tenke ut idéer: «Hva hvis vi hadde laget en ballbinge for voksne!?». Joda, viktige tanker, og kanskje nyttige også, men hva hvis ingen brukere egentlig har behov for en ballbinge?

Derfor er det viktig at konseptene svarer til design spørsmålene. Denne fasen er krevende, og bør fasiliteres med en god plan på forhånd og noe streng avgrensing.

Typiske oppgaver og innhold for denne fasen kan være brainstorming, utfylling av idèkort og designkritikk.

Fase 4: Prototyping og testing

Dette er fasen hvor man har bestemt seg for hvilke konsepter man skal utarbeide. Før spesifikke idéer bestemmes, bør man innhente brukerinnsikt på nytt (se metoder for fase 1). Det betyr at man inviterer brukerne til å gi deres synspunkter før man velger en eller flere idéer. Dette er for å sikre at idéene svarer til reelle behov.

Det er flere måter å teste ut idéer på, som f.eks: Brukerinnsikt, som er viktig for å verifisere idèene før vi bruker for mye tid på dem, det vil si at vi ønsker å sikre kvalitet på arbeidet før vi går videre med valgte konsepter. Derfor er brukerinnsikten i denne fasen med på å hjelpe oss til å ta bedre design øvelser, minimere kostnader, forstå og lære mer om målgruppen.

Mer om hvilken metode Prospeta brukte for å hente innsikt og hvordan det ble gjennomført kan du lese i dokumentet DBK-metoden fra «Last-ned boksen» til høyre.

Foreldre som frivillige fagpersoner

Frivillighet, fagpersoner og en kompetent administrasjon har vært viktig for å dytte prosjektet frem. DKBs ledelse påpeker at prosjektet hadde vært umulig om det ikke hadde vært for én unik frivillig, nemlig Erik Wilhelmsen. Ved hjelp av frivillige krefter i og rundt klubben, fikk Drammens ballklubb hjelp til å tegne og prosjektere bygget, samt kjøre anbudskonkurranse og forhandlinger. Hjelpen fikk klubben gjennom frivillige som løser slike oppgaver i sine ordinære jobber. For å finne disse fagpersonene sjekket klubben hva som sto bak alfakrøllen på medlemmers epostadresse, for så å kontakte dem som kunne være aktuell å involvere.

Gjennom hele prosjektet har det også vært tett dialog med Viken idrettskrets.

Utfordringer knyttet til prosjektet

Finansiering var klart den største bøygen for å sette i gang. Klubben hadde god likviditet og dekning for prosjektet og dette var viktig for hovedstyret. Men ofte blir prosjekter mer kostbare enn man først håper. I forkant la Drammens ballklubb på en buffer på ca 15% for andre kostnader. Med økte stålpriser og dårlige vurderinger av grunnen av egen RIB, ble bufferen fort brukt første halvåret. Samt at el-anlegget også ble ca. 500K dyrere enn budsjettert.

I tillegg krever åpent hus frivillige. Drammens ballklubb har opplevd at det er vanskelig å engasjere frivillige krefter over så lang tid og at medlemmer rapporterer at der er «mye» å forplikte seg til. Dette utfordrer de til å finne nye og andre løsninger på hvordan de kan være et «åpent klubbhus». DBK vurderer derfor å utvikle samarbeid med andre lokale foreninger som kan drive aktivitet i klubbhuset for å kunne holde det åpent for alle.

Økonomi og finansiering

Utbyggingen av klubbhuset kostet omtrent 13 500 000,- kroner. Velvilje fra privat næringsliv, stiftelser og ikke minst spillemiddelordningen har vært viktig for å sikre finansieringen til «Huset på banen».

Klubben fikk 1 725 000 kr i spillemidler, men påpeker at dette kan ta tid. Her har Drammen kommunes mellomfinansieringsordning vært viktig. Den innebærer at når idrettslaget har fått godkjent søknad om spillemidler, får klubben låne 80% av beløpet av kommunen rentefritt, i dette tilfellet 1,4 mill. Disse nedbetales når klubben får spillemidlene.

Klubben påpekte også at det var vanskelig å få lån fra banker til slike prosjekter, her var et viktig grep å få kommunalgaranti, som vil si at kommunen inngår en avtale om at dersom ikke klubben klarer å betale, er det kommunen som betaler. Dette medfører bedre rente og gjør at også idrettslag kan søke lån.

Ellers ble utbyggingen av klubbhuset dekket av lån, sparebankstiftelser og lokale fond.Klubben gikk også inn med mye av egne midler.

I tillegg solgte klubben mursteiner på bygget for 200 000,- kr. Stenene kostet 500 kr per enkeltperson og 5000 kr for bedrifter. Til og med naboklubbene investerte i steinene.

Bilde av folkeveggen, veggen hvor enkeltpersoner eller bedrifter har kjøpt hver sin murstein og klubben har markert murstein med navn.
Drammens ballklubb har fått inn 200 000 kr på å selge mursteiner til enkeltpersoner og bedrifter. Her ser man naboklubbene har fått egen klubbfarge på sine mursteiner. Foto: Gode idrettsanlegg

DBK har allerede klart å nedbetale store deler av beløpet og nå sitter igjen med 2,5 millioner i gjeld.

Mye av dette skyldes inntekter knyttet til IFO.

Drift

Driftsoppgavene er hovedsakelig knyttet til renhold, teknisk kontroll og oppfølging av EL og ventilasjon, løpende bestilling av såpe og tørk, samt booking av rom. Drammens ballklubb har rundt 7 årsverk, mye grunnet IFO. Disse er hovedutgifter, i tillegg kreves daglig vask av toaletter, her er det egne ansatte som vasker.

Drammens ballklubb har også en «husgjeng» som er 5 til 6 frivillige som møtes to ganger i uken for å trene, ta en kaffe og bidra med vedlikeholdsarbeid.

Nøkkelpunkter

  • Aktivitet fra 07.00-22.00 i ukedager og 10.00-18.00 i helger.
  • Eget system for å regulere strøm.
  • Spesielt godt egnet møteplass for lokalmiljø, aktivitet og lagstreff med lokasjon rett ved idrettsanlegg og skole.
  • Unike muligheter for organisert e-sport aktivitet.
  • Tilbyr IFO (idrettsfritidsordning) som et alternativ til SFO.
  • Utviklet basert på brukermedvirkning av unge.
  • Tilgjengelig for alle medlemmer gjennom låsesystem.