Verktøyet består av en sjekkliste for relevante forhold som inngår i vurdering av anleggsbehov i en kommune. Sjekklisten er et tilbud som hjelpemiddel i arbeidet med datainnsamling og medvirkning ved arbeidet med behovsvurderinger.
Denne sjekklisten er utviklet av Kulturdepartementet som et vedlegg i Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet – 2018. Selv om disse oppdateres hvert år, vil sjekklisten være relevant også andre år.
Vedlegg 8: Sjekkliste for vurdering av behov for anlegg for idrett og fysisk aktivitet i kommunen
Følgende er en sjekkliste for relevante forhold som inngår i vurdering av anleggsbehov i en kommune. Sjekklisten er et tilbud som hjelpemiddel i arbeidet med datainnsamling og medvirkning ved arbeidet med behovsvurderinger.
Grunnlagsdata
Aktivitetssituasjonen
- Kartlegging av dagens aktivitetssituasjon
- Oversikt over organisert aktivitet (medlemstall og aktivitetstall for lag, foreninger mv.)
- Oversikt over egenorganisert aktivitet (hvilke miljøer finnes, registrert bruk av åpne anlegg, besøksregistrering på hytter, fjelltopper, turmål mv.)
Anleggssituasjonen
- Oversikt over anlegg i kommunen
- Kartlegging av uutnyttet kapasitet i eksisterende anlegg
- Prognose for fremtidig bruk av eksisterende anlegg
Befolkningsdata (barn, ungdom, voksne, eldre)
- Oversikt over aktive og inaktive innbyggere
- Helsedata om kommunens innbyggere
Kommunens idretts- og aktivitetspolitikk
- Hvilke grupper har kommunen spesielt ansvar for når det gjelder tilrettelegging for idrett og fysisk aktivitet?
- Hva er gjennomført/ ikke gjennomført ut fra de politiske vedtak som er gjort?
- Hvordan har dette fungert?
Utviklingen i kommunen
- Hvilke anleggstyper etterspørres av de ulike gruppene? (idretter, egenorganiserte, barn/ unge, seniorer osv.)
- Ønsker man nye grupper inn i eksisterende anlegg?
- Hvem er de fremtidige brukerne av ønskede/ planlagte anlegg?
Hva er det faktiske anleggsbehovet?
- Analysen av de ovenstående punktene vil kunne gi et objektivt sett med svar på kommunens anleggsbehov.
For å komme fram til det reelle anleggsbehovet er det viktig å sikre at relevante grupper blir involvert i prosessen:
Innspill
Er de ulike gruppene informert om mulighetene til å gi innspill? Er det tilrettelagt for at barn og unge har muligheten til å delta i planprosessen? Er de informert om muligheten til å gi innspill?
- Barn i spesielle områder
- Personer med nedsatt funksjonsevne
- Personer med fremmedkulturell bakgrunn
- Personer eller grupper med særskilte behov
- Idrettsråd
- Friluftsorganisasjoner
- Egenorganiserte grupper
- Andre frivillige organisasjoner
Arenaer for medvirkning, dialog og medbestemmelse
Deltar representanter for de viktigste interessegruppene i plan- eller arbeidsgruppen?
- Barne- og ungdomsråd, barnas/ ungdommenes kommunestyre, ungdomsrepresentanter i idretten
- Kontaktutvalg mellom barn/ ungdom og politikere
- Kommunale elevråd
- Skole og undervisning (ved å knytte planprosesser og medvirkning til ulike fag som samfunnsfag, naturfag, historie osv.)
- Idrettsråd
- Friluftsråd
- Egenorganiserte grupper