Bergbanen er en viktig arena for bandy i Oslo, og et godt eksempel på effektiv plassutnyttelse – anlagt på taket av et parkeringshus ved Ullevaal Stadion. Anleggets betongunderlag og kjøleanlegg sikrer at banen er en av de første islagte banene i byen hver sesong, noe som sikrer optimale forhold for både organisert bandyaktivitet og egenorganisert skøyteglede.
Anlegget er anbefalt av Norges Bandyforbund.
Bakgrunn
Bergbanen har vært et viktig sted for bandyaktivitet i Oslo i mange tiår. Historien strekker seg tilbake til 1929, da Ullevål IL kjøpte Bergbanen i forbindelse med byggingen av Ullevaal Stadion. Fem år senere, i 1934, etablerte klubben sin bandyavdeling. Den gangen var banen en enkel naturisbane, men den la grunnlaget for en rik bandytradisjon.
Veien mot dagens Bergbane har imidlertid vært lang og krevende for Ullevål IL. I 2002 ble den opprinnelige Bergbanen revet som følge av utbyggingen av Ullevaal Stadion, T-baneringen og ringveiomleggingen. På grunn av politiske beslutninger som aldri ble fulgt opp, og begrenset plass i området, fryktet mange at det ikke ville bli bygget en ny bandybane.
Uten egen bane og klubbhus ble Ullevål IL tvunget til å leie baner på Idrettshøgskolen, Voldsløkka og Valle Hovin. Dette skapte utfordringer for klubbmiljøet og truet bandyavdelingens eksistens. Likevel ga ikke klubben opp.
Etter mange år med krevende politiske prosesser, stadige forsinkelser og kompromisser, sto den nye Bergbanen endelig klar i november 2009. Banen ble lagt på taket av et parkeringshus tilknyttet næringseiendommen ved Ullevaal Stadion – en kreativ løsning som muliggjorde prosjektet. Med dette fikk klubbens bandyavdeling endelig en permanent hjemmebane igjen, hvor spillere og medlemmer kunne samles og gjenoppbygge klubbmiljøet i fellesskap.
Om anlegget
Bergbanen ligger i Kaj Munks vei 7, like ved Ullevaal stadion. Anlegget består av en kunstisbane med tilhørende tribuner og klubbhus.
Betongbane med kjøleanlegg
Bergbanen er anlagt på en islagt betongflate med kjøleanlegg, på taket av et parkeringshus. Kunstisflaten måler 108 x 68 meter, omgitt av en ringmur, med en spilleflate på 100 x 60 meter - dette tilsvarer en bane litt mindre enn en standard 11`er fotballbane. I det nordøstre hjørnet mot ringveien er sikkerhetssonen redusert fra kravet på 4 meter til 3 meter, men beskyttende puter kompenserer for dette. Norges Bandyforbund (NBF) har gitt dispensasjon for elitespill på denne grunnalget.
Klubbhus
Anleggets klubbhus brukes av Ullevål IL, har en kafé-/forsamlingsrom med sitteplass til ca. 50 personer og tilhørende kjøkken og kiosk. Fra forsamlingsrommet har man god utsikt over banen, slik at man enkelt kan følge med på aktiviteten uten å måtte gå ut. Klubbhuset har en praktisk planløsning som gjør det lett å bevege seg mellom klubbhus og bane. Dette gjør det til et knutepunkt for både aktivitet og sosialt samvær. Gummimatter er lagt ut slik at man slipper å ta av skøytene når man går inn og ut.
Garderobene ligger i underetasjen, de brukes hovedsakelig av ungdommene i Ullevål IL. Jentene har egen garderobe. Det er også satt ut mange benker utenfor klubbhuset som kan brukes til å legge fra seg utstyr eller skifte til skøyter, dersom man ikke har behov for å benytte seg av garderober.
Klubbhuset har også et styrkerom som brukes aktivt av medlemmer i alle aldre. Kjøkkenet benyttes av ungdomsmedlemmene til å lage mat, for eksempel etter skoletid. Dette gjør klubbhuset til et viktig samlingspunkt.
Brukere
Bergbanen brukes flittig til både organiserte bandytreninger og egenorganisert skøyteaktivitet, hovedsakelig på vinterstid.
Om vinteren er banen åpen for publikum hver dag, vanligvis mellom kl. 10:00/11:00 og 15:00/16:00. I dette tidsrommet benyttes banen av nærliggende skoler, barnehager og eldre. Dette gjør Bergbanen til et samlingspunkt og en utmerket arena for rekruttering til klubbens bandyavdeling. På ettermiddagene disponeres banen av Ullevål IL til klubbtreninger og kamper.
Om sommeren er Bergbanen primært en arena for egenorganisert rulleskøyteaktivitet og er tilgjengelig hele døgnet. Selv om Ullevål IL ikke organiserer rulleskøyteaktiviteter selv, har klubben i enkelte sesonger tildelt treningstider til andre klubber som har forespurt dette.
Mer enn bare en bandybane
Bergbanen har flere bruksområder, enn bare skøyteaktivitet, og benyttes også som parkeringsplass under store arrangementer på Ullevaal Stadion, blant annet for spillerbusser og TV-produksjoner. Isen og betongkonstruksjonen tåler belastningen uten problemer.
Flerbruken kan tidvis påvirke banekapasiteten. Da avtalen om parkering på Bergbanen ble inngått, var fotballsesongen kortere, og kvinnelandslaget spilte ikke sine kamper på Ullevaal Stadion. Økt aktivitet på stadion har gjort bandybruken mindre forutsigbar, noe som krever mer fleksibilitet i klubbens planlegging. Samtidig viser avtalen hvordan idrettsanlegg kan tilrettelegges for både idrett og andre formål, men at samarbeid og kommunikasjon har stor betydning for optimal utnyttelse av arealene.
Prosess
Det vellykkede offentlig-private samarbeidet mellom Vital Eiendom AS, Oslo kommune og Ullevål IL var avgjørende for realiseringen av anlegget. Bergbanen og klubbhuset ble bygget av Vital Eiendom, Oslo kommune har disposisjonsretten, og Ullevål IL står for den daglige driften.
Uten klubbens innsats ville kunstisbanen sannsynligvis ikke blitt etablert.
Økonomi og finansiering
De opprinnelige kostnadsestimatene for Bergbanen og klubbhuset lå på 25 millioner kroner. Totalprisen for kunstisbanen og klubbhuset endte på drøyt 39 millioner kroner (i 2010-kroner).
Anlegget har ingen inntektskilde. Ullevål IL låner ut anlegget til diverse ikke-kommersielle arrangement. Dersom leie av banen er til kommersielle formål må avtalen skje med bymiljøetaten. Klubben får ikke tjene penger på arealene.
Driftskostnader
Produksjon og vedlikehold av is er både energikrevende og kostbart. Oppstart av isen alene krever rundt 100.000 kroner i strømutgifter, mens vedlikehold av isen koster cirka 30.000 kroner per måned. Mildvær kan imidlertid øke kostnadene betydelig – dersom isen smelter, må prosessen med å legge ny is startes på nytt, noe som gjør at de totale driftsutgiftene kan variere fra sesong til sesong.
Ullevål IL har en fulltidsansatt banemann som vedlikeholder isen. Oslo Bymiljøetat dekker deler av kostnadene knyttet til islegging og drift.
Drift
Oslo bymiljøetat har avtale med Ullevål IL, som drifter alt som knyttes til idrettsaktivitet selv. Dersom det derimot skulle ryke en lyspære i en av anleggets lysmaster eller det skulle oppstå en lekkasje i klubbhuset, er det kommunen som må stå for reparasjonsarbeid og tilhørende kostnad.
Vedlikehold knyttet til is
Ullevål IL holder traktor og materiell selv og har ansatt banemannskap som vedlikeholder isen på daglig basis. I publikumstid kjøres isen en gang før publikum kommer. Ellers kjøres isen mellom hver trening og kamp. I kampene kjøres også isen i pausen.
Ut over iskjøring må betongdekket vaskes om våren. Det skyldes at isen males hvit når den legges på høsten, og denne malingen må fjernes. Hvit is reflekterer sollys og smelter mindre enn mørk is.
Nøkkelpunkter
- Plassutnyttelse: Gjenoppbyggingen av bandybanen til Ullevål IL var lenge usikker, men en kreativ løsning oppfylte både idretten og næringslivets ønsker. Ved å utnytte arealet på taket av et parkeringshus, ble det mulig å etablere en moderne bandybane uten å beslaglegge verdifulle tomter på bakkenivå.
- Is før alle andre: Bergbanen skiller seg ut ved å nesten hver sesong være den første banen i Oslo med isdekke. Dette skyldes i stor grad betongunderlaget med kjøleelementer, som gir stabile forhold for islegging sammenlignet med bandybaner lagt på kunstgress. Betongdekket tillater også hvitmaling, noe som reflekterer sollys og gjør banen mindre sårbar for temperaturvariasjoner.
Referanser og les mer
Artikkelen er utarbeidet i samarbeid med Ullevål IL og Norges Bandyforbund. Vi takker for samarbeidet!
Ønsker du å lese mer om anlegget kan du sjekke ut snarveiene under.