Motorsportanlegg
Her finner du informasjon om anlegg for motorsport, dvs. båt, motorsykkel, radiostyrt motorsport og snøscooter.
Her følger en oversikt over forskjellige grener innen motorsport, og hvilken type anlegg de bruker. Se også anleggstype bilsportanlegg
Om motorsportanlegg
ATV/Quad
Quad Cross, også kalt ATV motocross eller ATV cross, er en motorsport som foregår på lukkede baner. Den kjøres på samme baner som motocross (MX) og etter de samme prinsippene. Den eneste forskjellen er at man har fire istedet for to hjul. Grenen arrangeres på motocrossbaner med egen godkjenning for ATV/Quad.
Ler mer om Quad Cross på Norges Motorsportforbunds nettsider
Båtsport
Båtsport sorteres inn i
- Offshore båt
Midlertidige baner i sjøområder. - Rundbane båt
Midlertidige baner i godkjente sjøområder - Vannjet
Midlertidige og permanente baner i sjø eller vassdrag
Enduro motorsykkel
Enduro er en gren hvor en bruker motorsykkel i terreng og kjører på alle typer underlag. Enduro betyr utholdenhet og kjøres under flere forskjellige konkurranseformer. Et enduroløp kan vare fra en time opp til seks dager.
Enduro kjøres stort sett på lukket område som er godkjent for motorsport. I forbindelse med konkurranse, kan deler av løpet foregå på offentlig vei.
Les mer om enduro og finn reglement på NMF sine sider
FMX (Freestyle Motocross)
FMX er en av disiplinene innen motocross, der triks over store hopp gir poeng. Man bruker midlertidige anlegg med ramper for hopp.
Les mer om FMX under motocross på nettsidene til NMF
Hillclimb motorsykkel
Hillclimb motorsykkel utøves i motbakker med både naturlige og spesiallagde hinder. Det er en blandning av trial/motocross og dragracing i kraftig stigning.
Les mer om Hillclimb på nettsidene til NMF
Motocross
Motocross og speedcross er hastighetskonkurranser på baner som er bygd opp av naturlige hindre. Forskjellen på en motocrossbane og speedcrossbane er banelengden og til dels at speedcross har flere og større hopp.
Les mer om motocross på nettsidene til NMF
Roadracing
Roadracing kjøres på permanente asfaltbaner. Roadracing utøves på de samme anleggene som asfaltracing for bil. Lavhastighetstrening i roadracing og minimoto kan utøves på andre anlegg og områder, herunder visse gocartbaner.
Les mer om roadracing på nettsidene til NMF
Rundbane motorsykkel - track racing
Grenene speedway, langbane, grasstrack og isracing utøves på ovaler med ulik banelengde og underlag. Banene kan være permanente eller midlertidige.
Track racing er en av de kanskje mest oversiktlige motorsportgrenene, der fire motorsykler starter likt, kjører fire runder og den som er først i mål vinner. Banen er oftest oval, men lengden varierer. Innen grenen finnes flere øvelser, blant annet speedway.
I Norge er banene for speedway mellom 250 og 300 m. Det arrangeres også løp på langbane (på travbaner), is-racing (på skøytebaner) og grastrack (på jorder), men disse øvelsene er ikke så kjent i Norge. Alle de ulike øvelsene kan også kjøres med sidevognssykler.
Les mer om track racing på nettsidene til NMF
Supermotard
Supermotard eller supermoto er en gren der motorsykkelen kjøres på permanente baner med kombinert asfalt- og grusdekke. Anleggene er gjerne kombinert med anlegg for andre grener.
Les mer om supermotard på nettsidene til NMF
Trial motorsykkel
Trial er en gren der man skal kjøre gjennom seksjoner i naturen med blant annet steiner, fjellkanter og andre hindringer - uten å sette ned foten i bakken. Motorsykkelen har ingen sete. Man kjører på permanente eller midlertidig godkjente områder med naturlig terreng og transportstrekninger på småveger og stier.
Les mer om trial på nettsidene til NMF
Radiostyrt motorsport
Grenen radiostyrt bil utøves i hovedsak permanente anlegg; utendørs asfaltbaner, innendørs filtbaner eller innendørs/utendørs jordbane. Det finnes fem grener innen radiostyrt i Norges Motorsportforbund:
- Elektro Onroad
- Fuel Onroad
- Large Scale
- 1:8 Offroad
- 1:10 Offroad.
Grener og klasser i radiostyrt motorsport skilles på drivstoff (forbrenningsmotor eller elektromotor), underlag (onroad eller offroad) og størrelsen på bilene.
Les mer om radiostyrt motorsport på nettsidene til NMF
Snøscooter
Snøscooter kjøres på permanente eller midlertidige anlegg for drag, snøscootercross og bakkeløp.
Norges Motorsportforbund
Utdrag fra Idrettpolitisk dokument 2017-2021:
Norges Motorsportforbunds formål er å organisere og legge til rette for organisert idrettsaktivitet innen motorsport i Norges Idrettsforbund og olympiske komite og paralympiske komité (NIF), og fremme motorsport i Norge. NMF skal representere sine idrettsgrener internasjonalt.
NMF skal ivareta idrettsinteressene for båt, motorsykkel, radiostyrt motorsport og snøscooter. Forbundet skal ha helhetsansvar for sine grener. Det vil si for toppidrett, breddeidrett, barneidrett, ungdomsidrett og integrering. I tillegg skal NMF spille en aktiv rolle for å fremme trafikksikkerhet, sjøsikkerhet og ivareta organisert turkjøring.
Hjemmeside: Norges Motorsportforbund
Anlegg
Motorsportforbundet jobber med en ny anleggsplan som kommer i løpet av 2021.
Hovedskiller innen anleggstyper går mellom
• midlertidige og permanente anlegg
• innendørs og utendørs
• underlag: grus, asfalt, vann, snø og is
• naturlig terreng og anlegg der terrenget er bearbeidet
• høy- og lavfart.
Banemål og tekniske krav
Se anleggsidene til NMF og de forskjellige grenene:
Om miljø
Motorsportforbundet uttrykker at de ønsker å ta et aktivt ansvar for egen miljøpåvirkning. Derfor har de opprettet Fagutvalg for anlegg, miljø og teknologiutvikling. Les mer om fagutvalget og miljøaspekter ved motorsportanlegg på Motorsportforbundets hjemmeside.