Motorsykkel som kjører i anlegg
Anleggstype

Motorsportanlegg

Her finner du informasjon om anlegg for motorsport, dvs. båt, motorsykkel, radiostyrt motorsport og snøscooter.

Her følger en oversikt over forskjellige grener innen motorsport, og hvilken type anlegg de bruker. Se også anleggstype bilsportanlegg

Om motorsportanlegg

ATV/Quad

Quad Cross, også kalt ATV motocross eller ATV cross, er en motorsport som foregår på lukkede baner. Den kjøres på samme baner som motocross (MX) og etter de samme prinsippene. Den eneste forskjellen er at man har fire istedet for to hjul. Grenen arrangeres på motocrossbaner med egen godkjenning for ATV/Quad.

Ler mer om Quad Cross på Norges Motorsportforbunds nettsider

Båtsport

Båtsport sorteres inn i 

  • Offshore båt
    Midlertidige baner i sjøområder.
  • Rundbane båt
    Midlertidige baner i godkjente sjøområder
  • Vannjet
    Midlertidige og permanente baner i sjø eller vassdrag

Les mer om båtsport

Enduro motorsykkel

Enduro er en gren hvor en bruker motorsykkel i terreng og kjører på alle typer underlag. Enduro betyr utholdenhet og kjøres under flere forskjellige konkurranseformer.  Et enduroløp kan vare fra en time opp til seks dager.

Enduro kjøres stort sett på lukket område som er godkjent for motorsport.  I forbindelse med konkurranse, kan deler av løpet foregå på offentlig vei.

Les mer om enduro og finn reglement på NMF sine sider

FMX (Freestyle Motocross)

FMX er en av disiplinene innen motocross, der triks over store hopp gir poeng. Man bruker midlertidige anlegg med ramper for hopp.

Les mer om FMX under motocross på nettsidene til NMF

Hillclimb motorsykkel

Hillclimb motorsykkel utøves i motbakker med både naturlige og spesiallagde hinder. Det er en blandning av trial/motocross og dragracing i kraftig stigning.

Les mer om Hillclimb på nettsidene til NMF

Motocross

Motocross og speedcross er hastighetskonkurranser på baner som er bygd opp av naturlige hindre. Forskjellen på en motocrossbane og speedcrossbane er banelengden og til dels at speedcross har flere og større hopp.

Les mer om motocross på nettsidene til NMF

Roadracing

Roadracing kjøres på permanente asfaltbaner. Roadracing utøves på de samme anleggene som asfaltracing for bil. Lavhastighetstrening i roadracing og minimoto kan utøves på andre anlegg og områder, herunder visse gocartbaner.

Les mer om roadracing på nettsidene til NMF

Rundbane motorsykkel - track racing

Grenene speedway, langbane, grasstrack og isracing utøves på ovaler med ulik banelengde og underlag. Banene kan være permanente eller midlertidige.

Track racing er en av de kanskje mest oversiktlige motorsportgrenene, der fire motorsykler starter likt, kjører fire runder og den som er først i mål vinner. Banen er oftest oval, men lengden varierer. Innen grenen finnes flere øvelser, blant annet speedway.

I Norge er banene for speedway mellom 250 og 300 m. Det arrangeres også løp på langbane (på travbaner), is-racing (på skøytebaner) og grastrack (på jorder), men disse øvelsene er ikke så kjent i Norge. Alle de ulike øvelsene kan også kjøres med sidevognssykler.

Les mer om track racing på nettsidene til NMF

Supermotard

Supermotard eller supermoto er en gren der motorsykkelen kjøres på permanente baner med kombinert asfalt- og grusdekke. Anleggene er gjerne kombinert med anlegg for andre grener.

Les mer om supermotard på nettsidene til NMF

Trial motorsykkel

Trial er en gren der man skal kjøre gjennom seksjoner i naturen med blant annet steiner, fjellkanter og andre hindringer - uten å sette ned foten i bakken. Motorsykkelen har ingen sete. Man kjører på permanente eller midlertidig godkjente områder med naturlig terreng og transportstrekninger på småveger og stier.

Les mer om trial på nettsidene til NMF

Radiostyrt motorsport

Grenen radiostyrt bil utøves i hovedsak permanente anlegg; utendørs asfaltbaner, innendørs filtbaner eller innendørs/utendørs jordbane. Det finnes fem grener innen radiostyrt i Norges Motorsportforbund:

  • Elektro Onroad
  • Fuel Onroad
  • Large Scale
  • 1:8 Offroad
  • 1:10 Offroad.

Grener og klasser i radiostyrt motorsport skilles på drivstoff (forbrenningsmotor eller elektromotor), underlag (onroad eller offroad) og størrelsen på bilene.

Les mer om radiostyrt motorsport på nettsidene til NMF

Snøscooter

Snøscooter kjøres på permanente eller midlertidige anlegg for drag, snøscootercross og bakkeløp.

Les mer om snøscooter på nettsidene til NMF

Norges Motorsportforbund

Utdrag fra Idrettpolitisk dokument 2017-2021:

Norges Motorsportforbunds formål er å organisere og legge til rette for organisert idrettsaktivitet innen motorsport i Norges Idrettsforbund og olympiske komite og paralympiske komité (NIF), og fremme motorsport i Norge. NMF skal representere sine idrettsgrener internasjonalt.
 
NMF skal ivareta idrettsinteressene for båt, motorsykkel, radiostyrt motorsport og snøscooter. Forbundet skal ha helhetsansvar for sine grener. Det vil si for toppidrett, breddeidrett, barneidrett, ungdomsidrett og integrering. I tillegg skal NMF spille en aktiv rolle for å fremme trafikksikkerhet, sjøsikkerhet og ivareta organisert turkjøring.

Hjemmeside: Norges Motorsportforbund

​Anlegg

Motorsportforbundet jobber med en ny anleggsplan som kommer i løpet av 2021.

Hovedskiller innen anleggstyper går mellom 
• midlertidige og permanente anlegg 
• innendørs og utendørs
• underlag: grus, asfalt, vann, snø og is
• naturlig terreng og anlegg der terrenget er bearbeidet
• høy- og lavfart.

Banemål og tekniske krav

Se anleggsidene til NMF og de forskjellige grenene:

Anlegg NMF

Om miljø

Motorsportforbundet uttrykker at de ønsker å ta et aktivt ansvar for egen miljøpåvirkning. Derfor har de opprettet Fagutvalg for anlegg, miljø og teknologiutvikling. Les mer om fagutvalget og miljøaspekter ved motorsportanlegg på Motorsportforbundets hjemmeside